Website header images Wie zijn wij? Agenda Onze banen Werk van leden Grootbedrijf Foto's Contact Links Beheer

Duits tijdperk 3


 

Duitse Baan Tijdperk 3

Beschrijving Duitse baan tijdperk 3

Het uitgangspunt van de baan is een middelgroot kopstation waar ook een (fictieve) zijlijn aftakt. Vroeger liep de lijn nog door, maar ook in de jaren 60 van de vorige eeuw waren trajectsluitingen al geen ongewone zaken.
Doordat dit een kopstation is geworden, zijn er ook alle faciliteiten die nodig zijn om stoom- en diesellocomotieven te vorzorgen: locloods, kolenbunkers, waterkolommen, inspectieplaatsen en een draaischijf. Het station heeft ook nog een aantal zijsporen naar de plaatselijke industrie en naar een laad- en los perron. Op dit station wordt in het algemeen veel gerangeerd.
Elektrisch is de baan onderverdeeld in blokken, die elk aan een trein kunnen worden toegekend (Z-schakeling). De baan wordt daarom nog analoog bediend. We kijken eens om ons heen bij het eindstation Steinheim. Aan de westzijde van het emplacement, waar vroeger het traject nog doorging naar Lauterbach, is na ongeveer 100 meter een stootblok geplaatst. Op die manier kunnen de locomotieven van de aangekomen treinen nog omlopen en naar het locdepot rijden. Ook wordt dat spoor nog veelvuldig gebruikt voor rangeerbewegingen.
Boven het doodlopende spoor, staan de eerste huizen van het dorp Steinheim. Tegenover de brandweerkazerne staat nog een oude smederij. Een kleine kiosk zorgt voor de nodige versnaperingen bij dit mooie uitzichtpunt.
Dit punt is ook een geliefde plek voor treinspotters. Vanaf hier heeft men een prachtig uitzicht over het westelijk deel van het emplacement. Soms halen treinspotters halsbrekende toeren uit voor een paar mooie foto’s.
Het landschap aan de westkant van het station is tamelijk bergachtig en ook al heel landelijk. Een kleine boerderij heeft er een aantal weilanden met vee.
Aan de westkant van het emplacement zijn ook twee zijsporen voor diesellocomotieven. Dit is de plaats waar deze locomotieven staan opgesteld, in afwachting van nieuwe diensten.
Vlakbij deze sporen is een kleine brandstofopslag, waar ook de diesellocomotieven weer een nieuwe voorraad diesel kunnen tanken.
Een klein seinhuis bewaakt de treinbewegingen aan deze kant van het emplacement en het nabije locdepot. Een klein uithaalspoor maakt het mogelijk om zo af en toe ook een postwagen aan het doodlopende spoor aan het perron te zetten, zonder de overige rangeerbewegingen te verstoren.
Aan dit kopspoortje langs het perron staan ook regelmatig kleine personentreinen gedurende de wat stillere uren van de dienstregeling.
De langere personentreinen komen in het algemeen binnen op spoor 1 langs het perron. De reizigers kunnen hier uitstappen en misschien verder reizen naar Obergreifenthal of naar andere bestemmingen die alleen per bus bereikbaar zijn. De drukte op het stationsplein is overeenkomstig met het aankomen of vertrekken van de reizigerstreinen.
Alleen het laden en lossen van de expresse goederen bij de loods aan de zijkant van het station, vindt slechts 2 keer per dag plaats. Dan komt er een extra goederenwagen mee die snel op spoor 1 gelost en geladen moet worden.
Langs spoor 2 is ook een klein perron gemaakt, omdat tijdens het spitsuur wat meer treinen rijden en dan ook dit spoor gebruikt moet worden voor reizigerstreinen.
Normaal worden de sporen 2 en 3 alleen gebruikt voor de hier eindigende goederentreinen, of voor de goederentreinen van of naar Obergreifenthal.
In het midden van het emplacement begint het locdepot. Een kleine kolenbunker met kraan zorgt er voor dat de kleinere stoomlocomotieven van kolen kunnen worden voorzien.
Een slakkenput zorgt dan weer dat de slakken van de verbrande kolen kunnen worden gestort. Een bezandingstoren kan de stooklocomotieven voorzien van zand. Dit hebben ze vooral nodig op het stijgende traject naar Obergreifenthal.
Een aantal waterkolommen in het locdepot voorzien de stoomlocs weer van vers water. De bijbehorende watertoren met de watervoorraad voor alle waterkolommen, staat wat naar achteren op het emplacement.
In later tijden is er nog een grotere bekolingsinstallatie gebouwd. Vanwege de het toenemende aantal diesellocomotieven op deze lijn, wordt deze nu helaas veel minder gebruikt.
Aan de oostkant is het stoomlocomotievendepot gevestigd. Een draaischijf geeft de mogelijkheid om de stoomlocomotieven te om te draaien, zodat ze weer met de neus in de goede richting staan als weer met een trein de terugreis moeten aanvaarden.
Een open werkplaats met inspectieputten geeft de mogelijkheid om hier ook kleine inspectie- en onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.
De oude lokloods geeft plaats aan twee locomotieven. Achter de loods loopt een spoor wat verder door, tot achter het gebouw van de ‘Lokleitung’. Dit spoor wordt op dit moment misbruikt om de nog bruikbare onderdelen van een oude stoomloc van de serie 17 af te slopen.
De modernisering heeft op deze lijn helaas ook al toegeslagen. Juist afgelopen jaar zijn alle oude armseinen vervangen door de wat modernere lichtseinen. Verspreid langs de lijn zijn hier en daar nog de restanten te zien van het oude seinsysteem.
Laten we eens een treinreis gaan maken over de baan.
Als we het station in oostelijke richting verlaten, dan passeren we eerst aan de rechterkant een monument locomotief. Deze is geplaatst ter herinnering aan het 50 jarig bestaan van het traject.
Vervolgens zien we aan de linkerkant de werkplaats en locloods voor de locomotieven. Meestal staan daar wel een aantal locs te wachten voor een volgende dienst.
Achter het gebouw van de “Lokleitung” wordt op dit moment een oude stoomlok van de serie 17 gesloopt.
Aan de rechterkant passeren we het laad en losperron, waar ook meestal veel bedrijvigheid heerst. Er staan meestal wel een paar goederenwagens die geladen of gelost moeten worden en er staan ook regelmatig vrachtwagens te wachten om de lading te kunnen lossen of over te nemen.
Als het goed is, dan heeft de oude overwegwachter zijn overwegbomen op tijd naar beneden gedraaid, en kunnen we veilig de overweg passeren.
In een weide rechterboog, zien we aan de linkerkant de aftakkende lijn naar Obergreifenthal in een tunnel onder de wijnbergen verdwijnen.
Aan de rechterkant zien we een aantal weiden waar lokale boeren hun vee laten grazen.
Als we daarna weer naar links kijken, dan zien we dat ook de plaatselijke padvinderij actief is en dat in een naastliggend veld het hooi wordt binnengehaald.
Aan dezelfde kant passeren we ook het boeren gehucht Mittelberg.
Als we naar rechts kijken, dan zien we dat er zojuist een stukje bos wordt gekapt. Houtvesters zijn bezig de bomen in kleinere stukken te zagen. Er groeien op die plek ook veel kleine planten en paddestoelen.
Aan de linkerkant rijden we nu langs de hoger gelegen kapel van Mittelberg.
Direct daarna passeren we de door knipperlichten beveiligde hoofdweg.
We kruisen het beekje wat uit de heuvels komt en in een klein meertje uitstroomt. Waterlelies en rietkragen omzomen de randen van het meertje.
Aan de linkerkant passeren we het oude baanwachtershuisje. Dit is inmiddels niet meer als zodanig in gebruik en wordt nu bewoond door een boeren familie.
Direct daarna passeren we een klein industriegebied waar stenen uit de omgeving worden verladen vanuit een industriespoortje in vrachtwagens.
Na dit industriegebied zien we aan de linkerkant een Gasthaus aan de rand van het bos. Dit Gasthaus heeft een gezellige Biergarten en in het weekend als het mooi weer is, is dit een geliefde plaats voor de lokale bevolking.
Het traject gaat nu in een ruime boog naar links en we passeren het sein van de Blockstelle Moosbach. Vanaf hier wordt de lijn dubbelsporig.
Het bijbehorende seinhuis bedient het aftakkende wissel en de bijbehorende seinen. Dit seinhuis wordt ook nog bewoond door de familie van de seinhuiswachter. Achter het seinhuis hebben ze een leuke moestuin aangelegd.
Het spoor verloopt nu op een dam door een klein, maar erg mooi natuurgebied. Twee kleine meertjes aan beide kanten van de spoorlijn trekken veel watervogels aan, die van de passerende treinen weinig last blijken te hebben. De natuurlijke flora en fauna is in ruime mate aanwezig.
Na een linker boog passeren we de industrieaansluiting van de plaatselijke overslag installatie, waar kleine hoeveelheden erts in wagens worden geladen.
Een extra spoorverbinding maakt het rangeren van de ertswagens naar de industrieaansluiting mogelijk. Hier staan ook al de inrijseinen van het eerstvolgende station.
Als we het station binnenrijden, zien we aan de linkerkant al de huizen van de stad. Het is maar een kleine stad, zodat op dit station eigenlijk alleen de stoptreinen stoppen. De sneltreinen rijden hier in de regel gewoon door.
Als we het station weer verlaten, dan passeren we de overweg. Ook deze overweg is nog handbediend. Dit was in de jaren 60 van de vorige eeuw heel gewoon.
Aan de rechterkant passeren we een spooraansluiting naar een plaatselijke houthandel en hier wordt ook de lijn weer enkelsporig. Indien het voor ons liggende traject vrij is, kunnen we direct onze reis voortzetten, anders moeten we even op de tegenligger wachten.
Aan de linkerkant passeren we nu nog een boerderij en een groot korenveld. Het graan is rijp en kan eigenlijk binnenkort worden geoogst.

In een linkerboog rijden we nu de vakwerkbrug op die de Weissenbach kruist. Aan dit riviertje ligt nog een oude houtzagerij die wordt aangedreven door een waterrad.

 

Een kleine halte maakt het mogelijk dat bewoners en toeristen ook met de trein dit stadje kunnen bereiken. Een steile voetweg voert van de halte naar het centrum. Vooral voor de noodzakelijke goederen is dit niet altijd een gemakkelijke weg.

 

Na de halte van Schwebheim gaan we een tunnel in en komen in het station Drehscheibenstein. Hier staan vele treinen opgesteld die op deze baan hun dienst nog gaan verrichten. Dit is voorlopig het einde van onze reis.

- Sneak preview - van de nieuwe uitbreiding, één rangeerterrein en industrie waarmee we volgend jaar op pad willen gaan

Links op het internet naar deze baan:

Van 5 t/m 9 april heeft onze club deelgenomen aan Intermodellbau 2016 in Dortmund.

Het artikel in Modeleisenbahner van augustus 2016 over onze baan vindt u hier: pagina 1, 2 en 3 (Met dank aan Modelleisenbahner en de fotograaf Frank Zarges voor het mogen plaatsen)

 

 

Zondag 31 Juli, 2016