Website header images Wie zijn wij? Agenda Onze banen Werk van leden Grootbedrijf Foto's Contact Links Beheer

ItaliŽ


 

Italië

Station Ferrara

(Tekst en foto's Wim Brouwer)


Voor mijn werk ben ik anderhalve maand in Ferrara Italië geweest, ik had het geluk dat het appartementencomplex waar ik een kamer had, op slechts tien minuten lopen van het station staat. Natuurlijk kun je als treinfanaat de verleiding dan niet weerstaan om wat foto's te maken. Helaas had ik mijn goede camera in Nederland gelaten maar ik wil de met mijn telefoon gemaakte foto's toch graag op deze site zetten. Ik heb geen kennis van Italiaans materieel maar het internet doet wonderen en op de site http://trainspo.com en op Wikipedia heb ik toch wat informatie kunnen vinden.


Op de eerste foto de Spoorzijde van Station Ferrara. Het station is gemaakt van rode bakstenen. Opvallend is de extreem lage perronhoogte van ongeveer 20cm boven de bovenkant van de spoorstaven. Het is soms een aardige klauter partij om binnen te komen.
Foto 12 Spoorzijde Station Ferrara
Foto 00 Goederen Platform

Het niet meer in gebruik zijnde goederen platform van Ferrara heeft een fraai onderhouden open deel zie de foto en een minder onderhouden met bruine stenen gemetseld gesloten deel. De vroegere plaats voor beladen wegvervoer is nu een parkeerplaats. Dus ook hier vergane glorie voor het kleine goederen vervoer.

Serie ALe711 een vierdelig Dubbeldekker treinstel van TrenItalia vertrekt richting Padova - Venetië. Opvallend aan deze treinstellen zijn de kleine buffers.
Foto 01 4 dlg Dubbeldekker treinstel
Foto 02 De Stuurstandwagen van de Inter Regiotrein

Stuurstandwagen npBDI van de Inter Regiotrein staat met een regionale trein te wachten op inzet, op het middenspoor. Deze treinen hebben als locomotief een E464 van Bombardier.

ETR 600 Pendolino hogesnelheidstrein van Trenitalia raast voorbij onderweg naar Venetië.
Foto 03 Eurostar Trenitalia
Foto 05 Inter Regiotrein

Met de stuurstand wagen voorop rangeert de Inter Regiotrein naar Spoor 1 deze trein komt uit Bologna en na kopmaken via het 2e (midden spoor vertrekt deze trein weer in de richting van Bologna.

De Inter Regiotrein is voorzien van een Serie E464 Elektrische locomotief gebouwd door Bombardier ook wel TRAXX P160 DCP genoemd, deze uitvoering heeft een enkele cabine en is speciaal ontwikkeld voor de Italiaanse spoorwegen en wordt uitsluitend ingezet voor personenvervoer. Bij een aantal locomotieven is de ruimte achteraan in gebruik voor fietsen vervoer.
Foto 10 Serie E464 Electrische locomotief
Foto 13 Serie E464 ER nieuwe beschildering

Serie E464 ER Met beschildering van Ferrovie Emilia Romagna, Elektrische locomotief gebouwd door Bombardier ook wel TRAXX P160 DC genoemd voor een korte dubbeldekker stam voor regionaal vervoer

Serie ATR 220 gebouwd door het Poolse bedrijf PESA, hier in de uitvoering van Ferrovie Emilia Romagna wordt vooral veel ingezet voor het regionaal verkeer.
Foto 06 Serie ATR 220
Foto 08 Serie 72422 (1)

Serie ALn72422 gebouwd door Fiat voor lokaal verkeer van Ferrovie Emilia Romagna en is samen met de serie ALn663 veelvuldig te zien bij Ferrara.

Serie 72422 gebouwd door Fiat voor lokaal verkeer van Ferrovie Emilia Romagna. Op de opstelsporen van Ferrara worden 's avonds deze treinen samen met de serie ALn663 gestald en schoongemaakt.
Foto 09 Serie 72422 (2)
Foto 26 Uitgerangeerde dubbeldekker

Waarschijnlijk door een storing staat deze E464 met het eerste dubbeldeksrijtuig op de opstelsporen.

Stuurstandrijtuig classe NpBh "Vivalto" met een aantal kleurige dubbeldekkers klaar voor inzet vanuit Ferrara.
Foto 33 Class NpBh Vivalto
Foto 34 S72422&D220&ALn66.8.120

Op de opstelsporen bij het station staan een Serie 72422, een D220 Diesellocomotief en een motorwagen Aln66.8.120 te wachten om te worden ingezet. De D220 wordt gebruikt als tractie voor de dagelijkse staaltreinen die via het latergenoemde station Padane rijden. .

Serie ALn663 Diesel railbus gebouwd door Fiat. De Railbussen rijden vooral op de lijnen richting Bondeno en Argenta. Beide lijnen waren vroeger dubbelsporig maar zijn nu teruggebouwd tot enkelsporige lijntjes. Onderweg naar mijn werk was het zaak op tijd te vertrekken. Reden de te kruisen overweg richting Bondeno, kon zo maar 20 minuten dicht zijn om zo'n railbus te laten passeren. Dus duidelijk geen automatische bediening. 
Foto 11 Serie ALn663
Foto 15 Serie ALn668-19 + ALn663

ALn668-19
2 deurs Diesel treinstel (
Ferrovie Emilia Romagna) gebouwd door Fiat er achter één ALn663 in oude beschildering

Goederen vervoer Ferrara

Naast het intensieve personenvervoer, zijn er ook veel goederentreinen die Ferrara passeren, een aantal daarvan wisselen er ook van machinist en/of locomotief. Op het rangeerterrein van Ferrara dat gedeeltelijk is opgebroken staan, veel gesloten wagens, ketelwagens en stortwagens. Ook zijn er een aantal werktreinen te zien die helaas te ver weg stonden om goed te fotograferen.

Foto 35 Rangeerterrein Ferrara
Foto 36 E640
Een serie E640 goederenlocomotief staat in afwachting van de volgende klus te wachten.

Gelede E-Loc serie E655 voor een staaltrein (Italiaanse Bo'Bo'Bo'Locomotief)
Foto 07 E-Loc serie E655 staal trein
Foto 16 serie E652 gemengde goederen trein

Elektrische Bo'Bo'Bo' locomotief serie E652 gebouwd door ABB, Ansaldo, Fiat. voor een gemengde goederen trein

Serie D220 Diesellocomotief met Ferrovie Emilia Romagna beschilderding gebouwd door Krauss-Maffei, MaK en in Duitsland bekend als serie V220
Foto 14 D220 Diesellocomotief
Foto 25 Rangeer Diesel serie 255

Rangeer Diesellocomotief serie 255 gebouwd door Badoni, Greco

Op het overgave spoor worden Ketelwagens met o.a. amoniak en salpeterzuur overgenomen door de industrieloc van de plaatselijke kunstmet fabriek.
Foto 30 Industrielocomotief

Foto 31 Tankwagons Ferrara

Ketelwagens in afwachting van ophalen door de industrieloc.

Overzicht sporen richting zuiden met op achtergrond een ketelwagentrein en een gemengde goederentrein, die klaar staan om te vertrekken richting Bologna.
Foto 17 Overzicht sporen richting zuiden

Foto 36 Rangeersporen


Foto Links Het rangeeremplacement is moeilijk te fotograferen, ook hier zijn in de loop der jaren veel sporen weggehaald en is het vervallen tot een opstelterrein. Het terrein ligt noord van de stad langs het hoofdspoor naar oa Venetië.

Foto onder In Italië wordt links gereden, de interregio passeert het opstelterrein, op de achtergrond erts-/kolenwagens.

 

Foto 27 Interregio langs rangeerterrein

 

Foto 19 Seinportaal Hoofdsein


Foto Links een seinportaal met hoofdsein.

Foto onder rangeersein, dit sein draait om de verticale as. De gestreepte zijde geeft onveilig sein. Wit vlak met zwarte cirkel veilig.

Foto 22 Rangeersein

Foto 23 Grote portaalmasten met schijnwerpers zorgen voor voldoende licht op het terrein


Foto Links Grote portaal masten met schijnwerpers verlichten 's nachts het terrein.

Foto onder Italiaanse wisselsteller, opvallend de wit gespoten spoorstaven, waarschijnlijk om de hitte van de zon te reflecteren zodat de rails in de zomer minder warm worden.

Foto 20 Wisselsteller

 

Foto 24 Raak de draden niet aan levensgevaarlijk


Foto links: Vrij vertaald betekent de tekst zoiets als: -Raak de draden niet aan levensgevaarlijk- en is te vinden op alle bovenleidingsmasten op de perrons.

Foto onder met een Italiaans simpel stop/stootblok wil ik dit verslag afmaken.

 

Foto 21 Italiaans stootblok

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Station_Padane


Station Padane is te vinden aan de rand van de stad Ferrara, het is duidelijk iets van vergane glorie, er stopt alleen nog een boemeltje en de sporen naar hetvoormalige ernaast gelegen fabrieksterrein zijn opgebroken.
Foto 22 Station Padane straatzijde
Foto 23 Station Padane spoorzijde

Aan de spoorzijde is nog één spoor beschikbaar als halteplaats, is er een doorgaand spoor waar dagelijks staaltreinen over rijden en zijn er een aantal opstelsporen met oud (museum) materiaal. De oplettende kijker ziet dat er ook nog een waterkolom staat.

Voor een rijtuig/locomotief loods staat een personenrijtuig dat wordt gerestaureerd.
Foto 24 Personen rijtuig bij Padane
Foto 25 LN372 Tobruk

Verscholen tussen allerlij werkmaterieel en vervallen goederenwaggons staan twee LN372 "Tobruk" locomotieven. Deze hebben vroeger gereden in Libië toen dit nog een kolonie van Italië was. Op Youtube is er ook een filmpje van een van deze twee locomotieven te vinden. (Met dank aan B. Rodenburg voor de informatie)

 

Nog wat losse foto's

Foto 34 D445 Venetië

Op het grote station Venetië Santa Lucia Staat een D445 Dieslelocomotief klaar met een personentrein.

Aan één van de andere 26 sporen staat mijn trein met electrische locomotief serie E444R te wachten op het vertreksignaal om me terug te brengen naar Ferrara. Hiermee eindig ik mijn verslag over Italië, wat zeker niet betekend dat hier later niet iets aan zal worden toegevoegd. Verder als laatste tip, Ferrara was voor mij een onbekende stad, maar ik kan na anderhalve maand daar geweest te zijn zeggen dat het een prachtige cultuurstad is die zeker het bezoeken waard is.
Foto 35 E444R