Website header images Wie zijn wij? Agenda Onze banen Werk van leden Grootbedrijf Foto's Contact Links Beheer

Leden 13


 

Reisverslag Dresdener Dampflok Treffen 2019

Dag 1:

Na de goede ervaringen van de vorige reis naar Hamburg in 2018,was de wens om ook in 2019 weer gezamenlijk met MSCV op pad te gaan. Reisbureau Heyne heeft ook dit keer weer een complete reis uitgewerkt, maar nu naar het “Dresdner Dampflok Treffen”. En daar stonden we dan met 5 mannen en 3 vrouwen op 11 april met dikke jassen aan op het station in Dieren. Als eerste hebben we de stoptrein gepakt naar Arnhem, waarna we zijn overgestapt in een SUPERMOOIE ICE naar Frankfurt. Op dit traject tussen Keulen en Frankfurt lag de snelheid zo rond de 300 km/uur, bij deze snelheid zie je dan ook geen enkele bovenleidings mast meerstaan. Aangekomen in Frankfurt (helaas) hadden wij even een oponthoud, ook dat komt steeds meer voor bij de Duitse Bahn, om vervolgens weer ineen ICE te stappen naar Dresden, wat tot onze grote spijt wel een stuk langzamer ging. Tegen 20.00 uur arriveerden we in Dresden. Omdat het al wat later was geworden hebben we besloten om op het station een restaurant op te zoeken. Na een snelle hap was het nog 200 meter lopen naar het Pullman hotel. Na een kwartiertje hadden we de kamer wel geïnspecteerd en hebben we ons eerste Schwarz biertje verorberd. Prachtig hotel, fijne douche, heerlijk ontbijt, m.a.w. wat wil een MSCVer nog meer.

 

 

 

 

 

Eisenbahnmuseum Bw Dresden-Altstadt

 

Dag 2:

Deze dag stond geheel in het teken van het bezoeken van het “Dresner Dampflokfestival”. Na een klein halfuurtje lopen, met uiteraard de nodige foto-stops, waren we al vroeg bij het museum. Hier stonden diverse locs al onder stoom zoals de BR91134, BR58 311, BR503648-8, BR528079-7 , BR503610, BR03.2155-4 r en BR01.02 welke uit Zwitserland was overgekomen, en een grote stoom loc de 5560506 uit Tsjechië. Omdat het die dag erg koud was waren er mooie grote stoom wolken te zien. AI dat moois werd telkens één voor één op  de draaischijf tentoongesteld, zo dat onze huis fotograaf zich helemaal uit kon leven. De gehele dag werden er “Fuhrerstand mitfahrten” verzorgd. Onze kleine man Adrie liet zich dat niet ontnemen en op een gegeven moment stak Adrie zijn kop uit het raam vaneen BR118552-9 met een grote smile. Op een zijspoor stond een En, waarschijnlijk was hij niet meer bedrijfsvaardig, maar hij werd wel regelmatig verplaatst. Verder op het terrein lag een nog grotere locloods met draaischijf, ook hierin stonden prachtige locs zoals de BR24, BR55669, BR78009, BR92503, BR120, Ludmilla, SVT137,waar nog heel veel huiswerk aan verricht moest worden. Buiten stonden nog een aantal prachtige locs, jammer genoeg niet onder stoom, zoals de BR62015, BR896009 en BR19017. Ondanks dat we aardig vermoeid waren hadden we ook kaarten besteld voor de nacht fotoparade, echter dit viel een beetje tegen. We zijn dan ook niet tot het eind gebleven, daar we ook zin kregen in een Schwarz biertje..

 

 

 

Dag 3:

We hadden afgesproken om tegen 08.30 uur met zijn allen ons weer te goed te doen aan het heerlijke ontbijtbuffet. Na het ontbijt zijn we eerst naar het Verkeersmuseum gegaan, echt een aanrader. Hier stonden o.a. een prachtige E71, compleet drijfwerk met elektromotor van een E50. Boven in het museum was nog een modelspoorbaan aangelegd, maar dat hadden we weer snel gezien, gelukkig ligt de lat bij MSCV velen malen hoger. Na dit museum hebben we ons gesplitst, Ron en Adrie gingen op pad om treinfoto's en oude gebouwen/bruggen te fotograferen, de andere groep ging de stad in, waar de prachtige gerestaureerde “Frauenkirche” en de “Zwinger” niet mochten ontbreken. De lunch hebben we genoten in het restaurant “Sophienkeller”, waar we al gauw aan een heerlijk Schwarz biertje zaten.

 

Dag 4:

Voor de zondag stond een rondreis op het programma, eerst met de trein naar Freital Heinsburg, waar we zijn over gestapt om meteen smalspoorloc van de “Weiseritztalbahn” via een prachtige route naar Altenberg te gaan. Hier moesten we even flink doorlopen om onze bus niet te missen naar .................en daar stonden we dan midden in de sneeuw. Hier zijn we weer overgestapt om met de trein naar Bad Schandau te gaan. Omdat de stad aan de andere kant van de Elbe ligt zijn we hier overgezet met een kleine veerboot. We hebben een leuke wandeling door de stad gemaakt, waar uiteraard een koffiestop met een heerlijk stuk gebak natuurlijk niet mocht ontbreken. De reis werd voortgezet voor een rit met de tram van de “Kirnitzschtalbahn”. Het bijzondere van dit traject is dat de spoorlijn aan de zijkant van de weg ligt. Teruggekomen in Bad Schandau hebben we ons eerste een restaurant op gezocht voor de avond maaltijd, Uiteraard onder het genot van een Schwarz biertje. Het bootje bracht ons weer naar de andere kant van de Elbe, zodat we weer op de trein konden stappen naar Dresden.

 

Dag 5:

Nadat we ons weer heerlijk te goed hadden gedaan aan het ontbijtbuffet, hebben we de koffers gepakt om weer op huis aan te gaan. Deze keer ging de route over Hannover, waar we moesten overstappen (met een uurtje extra tussenstop zodat onze huisfotograaf zich weer
helemaal uit kon leven) . De treinreis werd vervolgd naar Deventer, waar we nog een keer moesten overstappen. Om 20.00 uur stonden we weer in Dieren met een heel fijn en voldaan gevoel van een bijzonder mooie reis, met heel veel dank aan Ron Heyne die alles weer perfect had geregeld.

Met vriendelijke spoorse groet, Theo de Ruyter en Adrie Klaassen

 

 

 

 

Dinsdag 13 Augustus, 2019