Website header images Wie zijn wij? Agenda Onze banen Werk van leden Grootbedrijf Foto's Contact Links Beheer

Zwitsers tijdperk 3


 

Zwitserse modulebaan tijdperk 3-5

Er wordt hard gewerkt aan de nieuwe Zwitserse baan

De oude zwitserse baan is volledig afgebroken om ruimte te maken voor een volledig nieuwe Zwitserse module baan. Natuurlijk is de bouw van deze baan hier te volgen.

Voor het eerst naar buiten !
12 en 13 oktober 2013 zijn we voor het eerst met de Zwitserse baan naar een modelsportevenement geweest. Wij stonden op het 25-jarig jubileumweekend van de VAMES in Apeldoorn. Wij hadden er voor gezorgd dat een deel van de baan al aardig ‘aangekleed’ was. Ook konden we de wissels en kruisingen bij het belangrijkste knooppunt van het doorgangsstation bedienen. Hierdoor was er al behoorlijk treinverkeer mogelijk. Ook het schaduwstation, waar 10 treinen in kunnen staan, werd volop gebruikt, zij het handmatig en nog niet automatisch.

Tijdens het evenement hebben we zeer veel belangstelling en enthousiaste reacties gehad. Niet alleen voor het aangeklede deel, maar vooral ook aan de kant die nog in verschillende bouwfasen verkeert. Daar zagen de mensen hoe we deze baan aan het opbouwen zijn, wat ook op verschillende foto’s te zien is. Vooral ons streven om steeds minder met gips te werken, maar vooral met kunststof, leidde tot veel vragen over de gebuikte materialen en technieken. Inmiddels zijn ook de eerste SBB bovenleiding portalen geplaatst.

De Zwitserse baan heeft niet een bepaald voorbeeld in het grootbedrijf. We proberen een aantal situaties te combineren, die samen moeten zorgen voor een Zwitserse sfeer en uitstraling. Zo proberen we binnen de beperkte afmetingen van de modules de mogelijkheden hiervoor zoveel mogelijk te benutten. Dit komt zeker tot uiting bij de beide kopmodules waar diepe dalen door verschillende viaducten worden overbrugd. Ook hebben we bij de draaischijf goed gekeken naar de oplossing in Vevey aan het meer van Geneve. Bij het doorgangsstation, met museumverkeer, is vooral de exploitatie in het Zwitserse plaatsje Bauma goed bestudeerd. Daar rijden in de weekenden museumtreinen tussen de normale treinen van de SBB. En aangezien we meestal in de weekenden deelnemen aan evenementen, kunnen we dus ook wat museummaterieel laten rondrijden. Daarbij rijden op de hoofdbanen in Zwitserland veel internationale goederen- en personentreinen, waardoor we veel materieel van onze leden kunnen laten rondrijden.

Ook ons elektrisch systeem hebben we dit weekend goed kunnen testen. De treinen reden digitaal op het vorige draadloze systeem van Roco; we gebruikten dit weekend drie blauwe draadloze regelaars en twee rode, draadgebonden, regelaars. Deze laatste werden vooral gebruikt om de treinen handmatig door het schaduwstation te verplaatsen. Het schaduwstation wordt de komende tijd geautomatiseerd, de proefopstelling is reeds getest. Ook de wissels en kruisingen worden verder aangesloten, waarbij elk knooppunt een eigen bedieningspaneel krijgt. Deze bediening is ouderwets analoog, maar zeer betrouwbaar.

Ons streven is om toch zeker volgend jaar met de Zwitserse baan deel te nemen aan een landelijke tentoonstelling. Tot die tijd moet er echter nog veel gebeuren !

Veel plezier bij het bekijken van de foto’s. (Door op een foto te klikken wordt deze vergroot, met de pijl terug komt u weer op deze pagina)

 

 

 
 

Links op het internet naar deze baan:

 
 

Zaterdag 22 Februari, 2014