Website header images Wie zijn wij? Agenda Onze banen Werk van leden Grootbedrijf Foto's Contact Links Beheer

Nederland 3


 

Goederentreinen

Sinds de privatisering van het Nederlandse Spoorwegnet rijden er een groot aantal verschillende goederenvervoerders in ons land, een overzicht en korte beschrijving is hieronder te vinden.

Met dank aan de heer Derk Luijt van Prorail die de foto's en teksten ter beschikking heeft gesteld.

Belgische locomotieven zijn al sinds jaar en dag te gast op het Nederlandse spoor. Momenteel zijn locomotieven van de goederendochter B-Cargo van het staatsbedrijf NMBS onder andere te zien voor gemengde goederentreinen naar Kijfhoek, auto-onderdelentreinen naar Bad Bentheim en autotreinen van het merk Ford naar de Sloehaven bij Vlissingen. Twee diesellocomotieven van de reeks 77 rijden met een Ford-autotrein het emplacement Sloe op. (september 2012)
Het Zwitserse Crossrail gebruikt het Nederlandse spoorwegnet bijna alleen voor transitvervoer van intermodale treinen. De Bertschi-terminal in Terneuzen is de enige Nederlandse bestemming van een Crossrail-trein. De meeste treinen van Crossrail rijden met een loc Class 66 tussen Antwerpen en Duitsland via Roosendaal en Venlo, zo ook deze trein die is gefotografeerd even ten zuiden van Roosendaal, vlak voor de Belgische grens. (september 2012)
Captrain, een samenvoeging van het voormalige SNCF-Fret, ITL & Veolia Cargo, vervoert onder andere kolen naar bestemmingen in Duitsland en Frankrijk. Op de landelijke goederenspoorlijn Sittard – Born is een locomotief Class 66 (fabrikant GM) te zien met een kolentrein van Bron naar Anglefort in Frankrijk. (maart 2012)
Op 3 kilometer hemelsbreed van de Inktpot en Tulpenburgh ligt de stamlijn Utrecht Lage Weide. Twee à drie maal per week brengt Captrain een trein met papier naar de firma Van Heezik die op het industrieterrein Lage Weide is gevestigd. Locomotief 101 is van het type V100. (augustus 2012)
De locomotieven serie 189 van fabrikant Siemens zijn een veel geziene soort op het Nederlands spoorwegnet. DB Schenker heeft bijna 60 locomotieven van dit type die geschikt zijn om in Nederland te rijden. De 189 is geschikt voor 4 stroomsystemen (15kV en 25 kV wisselstroom en 1500V en 3000V gelijkstroom). Twee locs serie 189, beide nog voorzien van Railion-logo’s, passeren het knooppunt Vaanplein met een lege ertstrein uit Dillingen (Duitsland) die via de BetuweRoute op weg is naar de Maasvlakte. (mei 2010)
Op de Maasvlakte 1 bevinden zich drie grote containerterminals voor spoorvervoer: Railterminal West (RTW) en de Oostelijke Railterminal (ORT) en Euromax Terminal. Op de RTW heeft loc 6431 van DB Schenker zojuist een trein binnengezet, terwijl een trein van Häfen und Güterverkehr Köln (HGK) wordt beladen. De loc is van het type G2000 van fabrikant Vossloh. (september 2011)
DB Schenker heeft een achttal locomotieven serie 1600 in dienst. De afgelopen maanden hebben de meeste hiervan hun geel/grijze NS-kleurstelling verwisseld voor de rode DB Schenker huisstijl. Loc 1611 is bij Dordrecht Zuid op weg met een UnitCargo-trein naar de Vlissingse Sloehaven. (september 2012)
De eerste containertrein van ERS Railways reed in september 2002. Al snel groeide het aantal treinen en bestemmingen dat vanuit Rotterdam door ERS werd aangeboden. Momenteel richt het bedrijf zich voornamelijk op vervoer van en naar Italië. Ook ERS Railways maakt gebruik van geleasede locomotieven serie 189. Loc 189 099 met een trein Melzo (Italië) – Rotterdam Maasvlakte nabij Breda. (september 2011)
Locomotieven van Häfen und Güterverkehr Köln (HGK) zijn in Nederland al vanaf 1998 te zien, toen het aan Shortlines – een van de eerste concurrenten van het toenmalige NS Cargo – locomotieven verhuurde. Enkele jaren later ging HGK zelf containertreinen rijden tussen Nederland en Duisburg/Keulen. Tegenwoordig rijdt HGK ook kolentreinen vanuit de Amsterdamse en Rotterdamse havens naar het Duitse Möllen en enkele incidentele goederentreinen. Bij Vechten op de lijn Utrecht – Arnhem passeert een HGK Class 66 met een ketelwagentrein uit Amsterdam Westhaven. (oktober 2008)
HUSA Transportation Railway Services is voortgekomen uit ACTS dat haar naam ontleent aan het transportsysteem dat het bedrijf begin jaren ‘90 ontwikkelde: het Afzet Container Transport Systeem. HUSA is voornamelijk actief met het rijden van containertreinen en huisvuiltreinen. Sinds begin 2012 vervoert HUSA ook dolime (calciummagnesiumoxide) vanuit het Maasdal in België naar NedMag in Veendam. Tractie in België is een Class 66 dieselloc , terwijl tussen Sittard en Onnen een 1600 wordt voorgespannen; vervolgens neemt de class 66 het weer over op de ongeëlectrificeerde lijn Onnen – Veendam. (Best, maart 2012)
KombiRail Europe, een dochter van Kombiverkehr Intermodal Services AG in Basel, vervoert containers per spoor tussen Rotterdam en Neuss & Rotterdam en Duisburg. De route voert over de BetuweRoute. Loc 189 092 is zojuist de Nederlands-Duitse grens gepasseerd en koerst af op Emmerich. (Hüthum, maart 2011)
Nordbayerische Eisenbahn NBE Rail Br 203 met huisvuitrein in boog bij Moerdijk
LOCON heeft een groot aantal huisvuiltreinen in haar dienstenpakket, die zij naar vuilverbrandingen in Wijster en Moerdijk brengt. Ter hoogte van Staphorst is loc 9902, een ex-NS loc serie 1800, op weg met een huisvuiltrein uit Apeldoorn naar Wijster (juli 2012).
Enkele malen per week rijdt LOCON treinen met cellulose vanuit de Sloehaven bij Vlissingen naar Oostenrijk. Hiervoor worden meersysteemlocomotieven serie 189 ingezet die de hele route voor de trein blijven. Op de foto is de lege trein naar de Sloehaven te zien bij Lewedorp op de nieuwe Sloelijn die in september 2008 in dienst is gekomen. (september 2012)
Rotterdam Railfeeding (RRF) is opgericht in 2004 en richtte zich aanvankelijk op het zogenaamde feederen: het plaatsen en ophalen van goederentreinen op terminals en spooraansluitingen. Al snel breidde RRF haar activiteiten uit: zo worden ook goederentreinen en aannemerstreinen op het hoofdnet gereden. Sinds kort is RRF ook in België als vervoerder toegelaten. Op de foto loc 21 (BR203) van RRF in het Rotterdamse Botlekgebied: een containertrein uit Zwitserland wordt de Bertschi-terminal opgeduwd. (april 2009)
Rurtalbahn rijdt in Nederland onder andere containertreinen, chemietreinen en graantreinen. Op een koude februarimorgen in 2009 is loc V204 (type Vossloh G2000) bij Gilze=Rijen onderweg naar Emmerich, waar Wiener Lokalbahn de trein zal overnemen voor transport naar Oostenrijk.
Het Zwitserse SBB Cargo is niet toegelaten als vervoerder op het Nederlandse spoorwegnet, maar rijdt al wel sinds 2006 in ons land. SBB Cargo maakt gebruik van de toelating en de machinisten van HUSA. Momenteel rijdt SBB containertreinen en autotreinen in Nederland. De van Railpool geleasede loc 186 181 rijdt met een intermodale trein op weg naar de Maasvlakte door het winterse landschap nabij Oisterwijk. (februari 2012)
Spitzke Spoorbouw is een van de spooraannemers die actief is in Nederland. Loc 100-SP-006 “Marieke” heeft zojuist het Spoorwegmuseum gepasseerd. De infra op de foto zal binnenkort verdwenen zijn aangezien het zuidelijk deel van de Oosterspoorbaan zal worden opgeheven. (februari 2008)
Shunter is een kleine onderneming die zich onder andere bezighoudt met planmatig onderhoud, herstel en revisie van locomotieven en goederenwagons. Shunter heeft werkplaatsen in Rotterdam en Roosendaal en is toegelaten als vervoerder op het hoofdspoorwegnet. Het bedrijf heeft een aantal kleinere locomotieven in dienst, zoals V100-loc 203 101, die hier met een ketelwagen voor de locomotiefloods in Roosendaal staat te wachten op nieuwe inzet. (juli 2011)
TX Logistik, dat voornamelijk actief is in Duitsland en Italië, rijdt sinds 2008 ook in Nederland. TXL rijdt een aantal malen per week een containertrein naar Italië en eens in de week een sigarettentrein vanuit de vestiging van Philip Morris te Bergen op Zoom naar Italië. Op de foto rijdt een rangeerloc (V100) van Rotterdam Railfeeding (RRF) een uit Italië aangekomen trein het terrein van Philip Morris op. (september 2012)
Spooraannemer VolkerRail heeft 5 locomotieven type V100 in dienst, die ooit hebben gereden voor Deutsche Reichsbahn (DDR) en zijn gemoderniseerd. Ze worden gebruikt voor het rijden van werktreinen. Loc 203-1 (V100) rijdt met een sleep grindlossers van RailPro door Udenhout, traject Den Bosch – Tilburg. ( februari 2009)
   
 

 

 
     

Zondag 19 Mei, 2013