Website header images Wie zijn wij? Agenda Onze banen Werk van leden Grootbedrijf Foto's Contact Links Beheer

Theo


 

Duitse baan tijdperk 3 Theo De Ruyter

 
Geïnspireerd door de Duitse spoorwegen in tijdperk 3 en 4 in zowel DB als DR, is een Duitse HO modelspoorbaan ontstaan met veel mogelijkheden. Aangezien de ruimte een afmeting heeft van 4.50 x 3.95 meter, is gekozen voor een zijlijn met doorgangsstation en kopstation, gelegen in het Weserbergland.
Foto1 Foto 2
Door de grote belangstelling van de bouwer voor zowel DB als DR, is er voor gekozen dat er veel DR interzone treinen naar dit deel van West Duitsland komen. Clublid Henk heeft de gave om de wensen die je voor de baan hebt, om te zetten in een goed railontwerp. Om veel afwisseling te hebben, zijn een 4-tal schaduwstations in de baan ingebouwd. Waardoor het mogelijk is, om 21 complete treincombinaties tijdelijk weg te zetten.
Foto 3 Foto 4
Er wordt met stoom-, diesel-, en elektrische locs gereden. Om de modelbaan levendig te houden, is er naar het kopstation, naar de haven en naar de DDR geen bovenleiding aangelegd, waardoor veel lokwissel noodzakelijk is. Het kopstation grenst vlak aan een dorp, met vele kleine details. Net buiten het dorp ligt een compleet locdepot met draaischijf.

Foto 5

Foto 6
Om veel te kunnen rangeren is een haventje en een staalfabriek in de baan opgenomen.
Foto 7 Foto 8
Landschap is een zeer belangrijk onderdeel van de gehele baan. Het is geen spaghettibaan geworden. Nagenoeg alles is met gips gebouwd.
Foto 9 Foto 10
Een grote blikvanger is een brug over een breed dal. Een tweede grote blikvanger van deze baan moet het “kieswerk” worden, wat momenteel nog in aanbouw is.
Foto 11 Foto 12
Deze modelbaan is gedigitaliseerd en 90% van alle locs zijn van sound voorzien. De baan is voorzien van 2 schakeltableaus,waardoor het mogelijk is om de baan met meerdere personen te bedienen. De baan wordt handmatig bestuurd. Om een gewenste treincombinatie op te kunnen halen, zijn twee van de vier schaduwstations met camera’s uitgerust. De praktijk heeft tot nu toe uitgewezen, dat een avond met twee mensen de baan bedienend, niet alle treinen kunnen rijden.

Links op het internet naar deze baan:

 
   

Zondag 25 November, 2012