Geïnspireerd door de Duitse spoorwegen in tijdperk 3 en 4 in zowel DB met een knipoog naar de DR, is een Duitse HO modelspoorbaan ontstaan. Hierbij is gekozen om 1968 als uitgangspunt te nemen. Dit was het jaar van de overgang was van tijdperk 3 naar tijdperk 4. Hierdoor zijn er veel extra rijmogelijkheden, waarbij lokwisseling een heel belangrijk onderdeel vormt. Om deze lokwisseling extra te benadrukken is maar één gedeelte van de baan voorzien van bovenleiding.

De modelspoorbaan is verdeeld over 3 verschillende ruimtes. De baan is pure fantasie, maar er is wel goed gekeken naar de details van die periode in dat gebied. De praktijk heeft tot nu toe uitgewezen dat door de veelzijdigheid van deze baan, na een volledige dag rijden, niet alle treinen kunnen worden verplaatst. Regelmatig komen er leden vanuit de vereniging hier een dagje rijden.

In de 1e kamer is een enkelsporige zijlijn in het Weserbergland met doorgangsstation Reutersheim. Dit station is met een zijlijntje verbonden aan een haven, met kopstation Waldberg en Betriebswerk, een steengroeve, schaduwstation Unterfeld met 2 sporen, waar i.v.m. “brandgevaar” alleen E-loks mogen rijden en schaduwstation Unterberg met 7 opstelsporen. De afmeting van deze ruimte is 4.50 x 3.95 m.

In de 2e kamer zijn 3 schaduwstations ondergebracht, waar in totaal 37 combinaties kunnen worden ondergebracht. Het eerste schaduwstation is Dreifeldshausen; dit is een keerlus met 3 sporen. Het 2e schaduwstation is Holzbach; langs de wand kunnen in 21 houten U bakken, wagons met een lengte van 2.5 meter worden opgesteld. Het 3e schaduwstation is Heizhutte; hier kunnen op 10 opstelsporen 15 loks met wagons worden opgesteld. Deze kamer heeft een afmeting van 4.10 x 1.70 m.

De 3e kamer herbergt een oud vestigingstadje Rottershausen, gelegen aan de rivier de Weser met kopstation, scheepswerf, haven met overslag, timmerfabriek en een klein lokdepot. Aan dit gedeelte van de baan wordt nog volop gewerkt en wordt langs de wand boven het trapgat en boven de werktafel in een ruimte met een afmeting van  3.20 x 1.90 m vervaardigd.

Alle ruimtes zijn met elkaar verbonden door twee gaten in de muur en door een klapbrug, die schuin door een deuropening is gebouwd.

Door de grote belangstelling in zowel DB als DR, is er voor gekozen dat er DR-interzone en DR- goederentreinen naar dit deel van West Duitsland komen.

Er wordt met stoom-, diesel- en elektrische locs gereden. Om de modelbaan levendig te houden, is er naar de  kopstations Waldberg en Rottershausen geen bovenleiding aangelegd, waardoor veel lokwissels noodzakelijk zijn. Het kopstation Waldberg grenst aan een dorp, met vele kleine details. Net buiten het dorp ligt een compleet lokdepot met draaischijf.

Om veel te kunnen rangeren is een haventje in de baan opgenomen.

Een grote blikvanger is een brug over een breed dal.

Een tweede grote blikvanger van deze baan is de leisteen groeve.

Ondanks dat de baan gedigitaliseerd is en alle locs voorzien zijn van sound, is er bewust voor gekozen om de wissels handmatig te bedienen. Dit gebeurt d.m.v. een 3-tal schakeltableaus, waardoor het mogelijk is om de baan met 2 of 3 personen tegelijk te bedienen. Hierbij heeft een ieder een schakeltableau en een draadloze regelaar tot zijn/haar beschikking.

Om een gewenste treincombinatie op te kunnen halen, zijn twee van de vijf schaduwstations met camera’s uitgerust.

De meest recente ontwikkelingen en uitbreidingen van de baan zijn te bekijken op de volgende video: